VANAF 2011 WERKT ALMI INTENSIEF SAMEN MET PETERS MASCHINENBAU UIT HET DUITSE TWIST-RÜHLERFELD.  DE WERKZAAMHEDEN, DE DENKWIJZE EN HET DIENSTENPAKKET VAN BEIDE BEDRIJVEN BLIJKEN ELKAAR UITSTEKEND AAN TE VULLEN.

Belangrijk is de gezamenlijke strategie om de productieprocessen en logistiek op beide bedrijven steeds ‘leaner’ te organiseren. Een typerend voorbeeld in de logistiek zijn de batchleveranties. Peters Maschinenbau levert aan ALMI lasergesneden plaatdelen en gebogen platen op één pallet in de juiste batchgroottes. Dit biedt logistiek grote voordelen. Voor één lasopdracht worden deze pallets direct ingevoerd in ons automatisch magazijn. Zodra de lasopdracht wordt ingegeven in het ERP-systeem, start de orderverwerking, werkvoorbereiding en magazijnlogistiek richting handlingrobots en lasrobots.

Een belangrijk nevenvoordeel is meer fysieke ruimte voor kernactiviteiten. Nu de componenten in de juiste ordergrootte worden aangeleverd, zijn de zaagmachines inmiddels verkocht.

Kortom, de denkwijze van Peters Maschinenbau en ALMI sluiten volledig op elkaar aan als het gaat om lean-management steeds verder te perfectioneren. Om deze visie en onderlinge synergie ook kenbaar te maken binnen de internationale maakindustrie, exposeren Peters Maschinenbau en ALMI al enkele jaren gezamenlijk op de Hannover Messe.

Website link voor meer info: www.zulieferkompetenzen.de

PROJECTMATIGE KENNISTRANSFER

Samen met Peters Maschinenbau maakt ALMI nu ook deel uit van een project met betrekking tot lean-management. Dit wordt geleid door de Handwerkskammer in Münster. Het project houdt in, dat ongeveer 25 Duitse en Nederlandse bedrijven periodiek samenkomen op één bedrijf. Daar is dan een rondleiding gevolgd door een thematisch gerichte workshop. ALMI vervult een voortrekkersrol als het enige Nederlandse bedrijf dat aan dit project deelneemt.
Verder participeert ALMI in een grensoverschrijdend bedrijvenproject. Organisatoren zijn de Kamer van Koophandel in Enschede en de Handwerkskammer in Münster. Binnen dit project wordt gekeken naar de ‘strategische fit’ tussen Duitse en Nederlandse partnerbedrijven. Het gaat dan om managementstructuur, bedrijfscultuur, kenmerken van klanten en machinepark, sterke en zwakke punten, strategische focus en onderlinge complementariteit.  Samenvattend: veel aandacht voor aspecten van de bedrijfsvoering die gericht zijn op continue innoveren en ‘samen leaner’ worden.